Biblioteka


ROK SZKOLNY 2018/2019


Świąteczny kiermasz książek!!!

W dniach 3-7 grudnia w Zespole Szkolno-Przedszkolnym odbył się świąteczny kiermasz książki. W ofercie znalazły się książki dla dzieci, młodzieży i dorosłych czytelników. Największym zainteresowaniem cieszyły się opowiadania, kolorowanki z tekstem, zagadki, łamigłówki i książki edukacyjne dla dzieci. Uczniowie klas starszych byli zainteresowani głównie fantastyką i literaturą obyczajową.
Książka jest zawsze dobrym prezentem, dlatego kiermasz został zorganizowany przed świętami Bożego Narodzenia. Biblioteka szkolna współpracuje z Hurtownią Taniej Książki w Tuliszkowie i dzięki temu była możliwość zorganizowania kiermaszu. Dochód uzyskany z kiermaszu wzbogaci bibliotekę szkolną o nowe pozycje książkowe.
Każda forma promowania książki wpływa na rozwój czytelnictwa.

mgr Anna Męcik
nauczyciel bibliotekarz


„Szkolne Przygody Gangu Słodziaków”

W miesiącu październiku nasze przedszkolaki z grup „Orzełki”, „Sówki” oraz „Kukułki” wzięły udział w konkursie edukacyjnym „Szkolne Przygody Gangu Słodziaków”. Celem konkursu jest budowanie nawyku codziennego czytania. Nauczycie przedszkola prowadzili zajęcia lekcyjne z wykorzystaniem książki „Gang Słodziaków” autorstwa Renaty Piątkowskiej oraz maskotek przedstawiających zwierzęta żyjące w lesie. Codzienne głośne czytanie było nagradzane w szkole naklejką Słodziaka. Pomysłodawcą akcji i fundatorem nagród w konkursie „Szkolne Przygody Gangu Słodziaków” jest sieć sklepów Biedronka”.
Organizatorami akcji czytania byli nauczyciele przedszkola i biblioteka szkolna.

mgr Anna Męcik


Pasowanie na czytelnika













Godziny pracy biblioteki szkolnej:

Godzina

Poniedziałek

Wtorek

Środa

Czwartek

Piątek

8.50 – 15.15

8.00 – 8.50
9.40- 10.45
11.50-12.35

7.00 – 7.45
9.40 – 10.35

9.50 – 10.45
12.35-13.30

7.15 – 8.00
8.45- 9.50
10.35- 11.30


Lektury w roku szkolnym 2018/2019


Klasa IVB
Joanna Olech „ Dynastia Miziołków”
René Goscinny, Jean-Jacques Sempé „Mikołajek”
Janusz Christa „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” (komiks)
Jan Brzechwa „Akademia pana Kleksa”
Lektura uzupełniająca do wyboru:
Łukasz Wierzbicki „Dziadek i niedźwiadek”


Klasa V
Wybrane mity greckie
Seweryna Szmaglewska „Czarne stopy”
Bolesław Prus „Katarynka”
C.S.Lewis „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa”
Ferenc Molnar „Chłopcy z Placu Broni”
Frances Hodgson Burnett ”Tajemniczy ogród”


Klasa VI
K. Makuszyński " Szatan z VII klasy"
M. Musierowicz "Opium w rosole"
Rafał Kosik "Felix, Net i Nika oraz Gang niewidzialnych ludzi"
Bolesław Prus „Katarynka”
Janusz Christa „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” (komiks)
A. Czechow "Kameleon"


Klasa VII
J.R.R.Tolkien „Hobbit, czyli tam i z powrotem”
Aleksander Fredro „Zemsta” ( październik)
Adam Mickiewicz „. Dziady. II część.” (listopad)
Charles Dickens „Opowieść wigilijna” (grudzień)
Henryk Sienkiewicz, Quo vadis” (marzec)
Mały Książę (kwiecień )


Klasa VIII
„Pan Tadeusz” (wrzesień/październik)
S. Żeromski „Syzyfowe prace” (listopad )
Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę; (grudzień)
A.Kamiński „Kamienie na szaniec” (styczeń/luty”
Sławomir Mrożek, Artysta; (marzec)
Barbara Kosmowska „Pozłacana rybka” (kwiecień)
Agatha Christie wybrana powieść kryminalna (kwiecień/maj)


NARODOWE CZYTANIE

Narodowe Czytanie to zainicjowana w 2012r. przez Prezydenta Rzeczypospolitej ogólnopolska akcja publicznej lektury największych polskich dzieł literackich. W tym roku odbyła się kolejna edycja akcji, której podstawowym celem jest popularyzacja czytelnictwa, zwrócenie uwagi na bogactwo polskiej literatury oraz wzmocnienie poczucia tożsamości narodowej.
Nasza szkoła po raz pierwszy wzięła udział w akcji. 7 września 2018 roku w ramach akcji „Narodowe Czytanie” uczniowie Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Wielkiego czytali powieść „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego.
Utwór ten to książka, która wyrosła z marzenia o wspaniałej Polsce. Pisarz dokonał w niej bilansu pierwszych lat niepodległości Polski, zwracając uwagę na entuzjazm, chęć odbudowy państwa, ale także na błędy i zaniechania. Książka stanowiła zachętę do wspólnej debaty nad kształtem II Rzeczypospolitej.
Na to literackie spotkanie przybyła dyrektor szkoły mgr Aneta Kocot a także wójt gminy Bobrowniki Arkadiusz Ziemba, który przyłączył się do wspólnej lektury. Uczniowie wszystkich klas aktywnie uczestniczyli w spotkaniu i z zainteresowaniem słuchali niełatwego w odbiorze utworu.
To literackie spotkanie przygotowały pani Anna Janota i pani Anna Męcik.


ROK SZKOLNY 2017/2018


SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
„Garść radości, szczypta złości” – bajka terapeutyczna, jako metoda pracy
z emocjami dzieci”– semestr I 2017/2018

Innowacja „Garść radości, szczypta złości” – bajka terapeutyczna, jako metoda pracy z emocjami dzieci” - adresowana do uczniów klasy pierwszej. Miała ona na celu pomóc dzieciom w rozwiązywaniu ich problemów emocjonalno – społecznych.

Czas trwania innowacji: 14.09.2017– 26.01.2018

Tematy zajęć i ilość godzin zrealizowanych:
1. Nikt mnie nie lubi – „Emilka i Trampkowa Księżniczka”,
2. Nie wierzę w siebie – „Admiralskie saboty”,
3. Wszyscy muszą robić tylko to, co ja chcę – „Królewicz”,
4. Wszystkiego się boję… - „ Strach ma wielkie oczy”,
5. Moi rodzice się kłócą – „Małgosiu, nie jesteś winna”,
6 Jestem inny – „Rubinek”,
7. Czy moi zapracowani rodzice mnie kochają – „Bajka o Małym Królewiczu i jego dzielnym Tatusiu Królu”,
8. Dlaczego prąd nie nadaje się do zabawy – „Tygrys w ścianie?!”,
9. Dlaczego, kiedy mamy nie ma, w ciemności mieszka tyle potworów – „Strachy spod łóżka”,
10. Kłócę się i rywalizuję z moim rodzeństwem – „Fik i Mik”,
11. Ja na pewno dziś nie sprzątam! – „Porządeczek i Bałaganiak”,
12. Jestem odrzucany przez grupę – „Bajka o pajączku”,
13. Agresja - „Bijacz”,
14. Grzeczność ułatwia życie -„Rybka”,
15-16. Przygotowanie przedstawienia pt. „Zatrzymajmy się na chwilę”
17. Podsumowanie.

Ewaluacja innowacji pedagogicznej „Garść radości, szczypta złości” – bajka terapeutyczna, jako metoda pracy z emocjami dzieci” dokonywana była na bieżąco poprzez obserwację uczestników zajęć, ich reakcji, zaangażowania, aktywności oraz rozmowy z nimi. Prace plastyczno-techniczne dzieci będące wynikiem spontanicznego działania pod wpływem doznań i uczuć stanowią dowód, jak wielki potencjał twórczy tkwi w każdym z nich. Podsumowaniem innowacji było przygotowanie inscenizacji pt. „Zatrzymajmy się na chwilę”. którą uczniowie zaprezentowali kolegom oraz społeczności lokalnej.

Wyciągając wnioski z przeprowadzonej ewaluacji, stwierdzam, że innowacja pedagogiczna zakończyła się sukcesem. Wszystkie założenia zostały zrealizowane a cele osiągnięte: Uczeń:
• wyraża swoje myśli, emocje, przeżycia w sposób społecznie akceptowany,
• nabywa większej pewności siebie,
• stara się być samodzielny w działaniu,
• zna sposoby przezwyciężania własnych lęków,
• umie współpracować w grupie,
• jest wrażliwy na problemy innych,
• identyfikuje się ze swoją rodziną, grupą rówieśniczą,
• odróżnia dobro od zła ,
• stara się być sprawiedliwym i prawdomównym,
• jest kreatywny i twórczy,
• potrafi być asertywny.

Autor innowacji i osoba odpowiedzialna za realizację: mgr Anna Męcik


ŚWIĘTO PLUSZOWEGO MISIA W BIBLIOTECE

Światowy Dzień Pluszowego Misia to świetna okazja, by spotkać się z czytelnikami. W związku z tym 23 listopada w bibliotece szkolnej był obchodzony Międzynarodowy Dzień Pluszowego Misia.
Uroczysty dzień rozpoczął się od obejrzenia wystawy misiów i książeczek o misiach. Podczas zajęć przybliżyliśmy dzieciom historię pluszowego misia oraz innych bohaterów literackich i filmowych, zachęcając przy tym do częstszego sięgania po literaturę dziecięcą. Dzieci z rozwiązywały zagadki o misiach, czytały wiersze i opowiadania o misiach. Uczestnicy spotkania wysłuchali fragmentów książek Czesława Janczarskiego „Miś Uszatek” oraz Alana Alexandra Milne’a „Kubuś Puchatek” . Najmłodsi obejrzeli jeden z odcinków popularnej dobranocki o Uszatku, starsi opowiadali ciekawe historyjki związane z ich pluszakami i rysowali misia z zamkniętymi oczami.
Ten dzień w bibliotece był pełen uśmiechu oraz wspólnej zabawy. Zajęcia zakończyło małe, słodkie „co nieco”. Serdecznie dziękujemy wszystkim dzieciom za przybycie do biblioteki i wspólne uczczenie Święta Pluszowego Misia.

Zdjęcia w galerii


ŚWIĘTO PLUSZOWEGO MISIA W BIBLIOTECE

„Mały miś w świecie wielkiej literatury” – pod tym hasłem biblioteka szkolna organizuje

ŚWIĘTO PLUSZOWEGO MISIA W BIBLIOTECE

W programie:
- zapoznanie z historią pluszowego misia
- prezentacja wierszy o misiach
- czytanie fragmentów tekstów z misiem w roli głównej
- przedstawienie pt. „U Kubusia Puchatka”
- konkurs na temat znanych niedźwiadków
- misiowa niespodzianka

Zapraszamy uczniów do biblioteki w czwartek i piątek na wspólną zabawę.





Godziny pracy biblioteki szkolnej:

Godzina

Poniedziałek

Wtorek

Środa

Czwartek

Piątek

10.35 – 13.00

9.40 – 10.45
11.50 - 12.35

8.55 – 10.45
11.30 - 12.35

10.35 – 12.45
12.45 - 13.30
Innowacja

7.30 – 10.45
11.30 - 15.00



Harmonogram biblioteki



Lektury w roku szkolnym 2017/2018


Klasa IV
Marcin Kozioł „Skrzynia Władcy Piorunów”
Joanna Olech „ Dynastia Miziołków”
René Goscinny, Jean-Jacques Sempé „Mikołajek”
Janusz Christa „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” (komiks)
Jan Brzechwa „Akademia pana Kleksa”
Janusz Korczak „Król Maciuś Pierwszy”
Frances Hodgson Burnett ”Tajemniczy ogród”

Klasa V
Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy” (październik)
Ferenc Molnar „Chłopcy z Placu Broni” (listopad)
L.M. Montgomery „Ania z Zielonego Wzgórza” (grudzień/ styczeń)
J.R. R. Tolkien „Hobbit, czyli tam i z powrotem” (Luty)
Frances Hodgson Burnett ”Tajemniczy ogród” ( marzec )
Małgorzata Musierowicz „Opium w rosole” lub ‘Szósta klepka” (kwiecień/ maj)

Klasa VI
Kornel Makuszyński „Szatan z siódmej klasy”
Irena Jurgielewiczowa „Ten obcy”
Frances Hodgson Burnett „Tajemniczy ogród”
Stanisław Lem „Bajki robotów”
Antonina Domańska „Historia żółtej ciżemki”

Klasa VII
Aleksander Fredro „Zemsta” ( październik)
Adam Mickiewicz „. Dziady. II część.” (listopad)
Charles Dickens „Opowieść wigilijna” (grudzień)
Henryk Sienkiewicz „Latarnik” (styczeń)
Henryk Sienkiewicz, Quo vadis” (luty)
Stefan Żeromski „Siłaczka” (marzec)
Agatha Christie wybrana powieść kryminalna (kwiecień/maj)



Aktyw biblioteczny w roku szkolnym 2017/2018

Członkowie:
Maja Puchacz
Oliwia Sowiślok
Urszula Czarnecka
Emilia Kasza
Julia Stodulska
Kinga Kazuła
Edyta Kulik

W naszej szkole działa aktyw biblioteczny, do którego należą uczniowie zainteresowani książkami, czytelnictwem, pracą biblioteki oraz wykazujący się chęcią dobrowolnego uczestnictwa w jej działalności.
Podczas zajęć członkowie koła poznają pracę biblioteki od nieco innej strony niż przeciętny użytkownik. Zgłębiają tajniki wiedzy na temat warsztatu informacyjnego biblioteki szkolnej, nabywają też praktycznych umiejętności z zakresu techniki bibliotecznej (proste naprawy książek, obsługa stołu bibliotecznego, porządkowanie regałów z książkami i czasopismami). Chętnie dyżurują przy wypożyczaniu książek, włączaniu zwróconych woluminów do księgozbioru, pomocy w codziennej, jak też miesięcznej statystyce. Dbają o porządek. Szczególną troską otaczają najmłodszych czytelników. Jednak przede wszystkim rozwijają zainteresowania czytelnicze.



Październik miesiącem bibliotek

Od 18 lat, na całym świecie, październik obchodzony jest jako Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych. Celem akcji jest promocja biblioteki szkolnej i jej działań, propagowanie zainteresowania książką, rozbudzenie i kształtowanie kultury czytelniczej, podnoszenie poziomu czytelnictwa, zwrócenie uwagi na ogromną rolę bibliotek w życiu szkoły, w nauce i rozwijaniu zainteresowań czytelniczych.
Tegoroczny Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek odbywa się pod hasłem „Książka nas łączy”. Z tej okazji biblioteka szkolna organizowała szereg akcji promujących czytelnictwo i działalność biblioteki.
Klasy młodsze przygotowały laurki i życzenia dla szkolnej biblioteki. Najpiękniejsze z nich pojawiły się na wystawce bibliotecznej. Odbyło się spotkanie z pierwszoklasistami. Dzieci zapoznały się z regulaminem biblioteki. Poznały informacje związane z historią powstania książki. Uczniowie klas starszych wykonali plakaty pt. „W bibliotece znajdziesz wszystko”.
W bibliotece odbyła się wystawa nowości książkowych - do obejrzenia i wypożyczenia do domu kilkadziesiąt nowo zakupionych, niezwykle interesujących książek. W ramach zajęć czytelniczych zostało przeprowadzone głośne czytanie twórczości Jana Brzechwy pod hasłem; „Jan Brzechwa – czarodziej słowa”. W ramach ścieżki „Edukacja czytelniczo-medialna” przeprowadzono lekcje biblioteczne, kształtujące nawyki właściwego zachowania się w bibliotece, poszanowania książek, umiejętności wyszukiwania informacji na określony temat z literatury popularnonaukowej.
Biblioteka brała udział w spotkaniu z pisarzem Łukaszem Wierzbickim w ramach projektu „Międzypokoleniowe podróże po literaturze”. Autorem książek dla dzieci, redaktorem oraz podróżnikiem. Pisarz ciekawie opowiadał o swojej twórczości literackiej, a szczególnie o losach niedźwiedzia Wojtka z Armii Andersa, wspomagając się przygotowaną przez siebie prezentacją multimedialną, w którą wplecione odgłosy zwierząt oraz fragmenty filmów z okresu II wojny światowej. Ze strony młodych czytelników padło wiele ciekawych pytań dotyczących warsztatu pracy pisarza.


INNOWACJA W BIBLIOTECE

Innowacja „Garść radości, szczypta złości” – bajka terapeutyczna, jako metoda pracy z emocjami dzieci” jest adresowana do wszystkich uczniów klas pierwszych. Ma ona na celu pomóc dzieciom w rozwiązywaniu ich problemów emocjonalno – społecznych. Innowacja będzie wdrażana podczas zajęć rozwijających zainteresowania uczniów na zajęciach czytelniczych. Zajęcia będą odbywały się cyklicznie raz w tygodniu ( czwartek 12.45-13-30). Celem innowacji jest rozwijanie umiejętności rozpoznawania uczuć oraz wyrażania ich w sposób akceptowalny. W trakcie zajęć dzieci zapoznają się z wachlarzem uczuć, rozróżniają je i potrafią nazwać. Poznają i ćwiczą sposoby wyrażania, przede wszystkim emocji trudnych, związanych z adaptacją w nowym środowisku, z niezrozumieniem, lękiem, odrzuceniem, stresem, agresją ze strony innych oraz z własną. Mają także możliwość wyrażania uczuć pozytywnych – czerpania radości z zabawy, z przynależności do grupy, z posiadania przyjaciół, osiągania sukcesów itp.
Innowacja realizowana będzie podczas zajęć czytelniczych oraz w ramach edukacji wczesnoszkolnej, nawiązując do sytuacji społecznych, w których występują elementy współpracy, rywalizacji, stresu, napięcia, konfliktu, nieporozumienia. Formy i metody będą dostosowane do indywidualnych możliwości i potrzeb dzieci. Scenariusze zajęć opracowywane będą w oparciu o literaturę z kategorii bajek terapeutycznych. Punktem wyjściowym będzie zapoznanie z bajką, a następnie opracowywanie przez dzieci zagadnienia emocji w formie słownej, plastycznej, ruchowej, dramowej.

BAJKOTERAPIA
uczy, bawi
i pomaga w trudnych chwilach


Zaczarowane opowiadania

Program opracowany z myślą o przedszkolakach. Program będzie realizowany w grupie 4-5 latków i zakłada realizację cyklu zajęć w roku szkolnym 2017/2018. Związany jest z ogólnopolską akcją „Cała Polska czyta dzieciom”.
Przyjęte w nim założenia mają sprzyjać wszechstronnemu rozwojowi dziecka, szczególnie rozwijanie postaw czytelniczych, słuchania i koncentracji. Zaproponowane tematy zajęć w czasie roku szkolnego, mają za zadanie rozwijanie umiejętności słuchania czytanych baśni. Program umożliwia kształtowanie w dzieciach poczucia pewności siebie, łatwiejsze „ otwarcie się ” na innych, eliminację lęków i zahamowań.
Głównym celem programu jest nabycie przez dzieci umiejętności kształtowania zainteresowań i zamiłowań czytelniczych poprzez czytanie baśni.


„Mity greckie dla dzieci”

Projekt czytelniczy „Mity greckie dla dzieci” ma na celu upowszechnienie wiedzy dotyczącej mitologii wśród dzieci w wieku przedszkolnym w dostępny dla nich sposób, a równocześnie dostosowany do ich wieku.

OGÓLNE CELE PROJEKTU:
• Dostarczenie dzieciom wiedzy na temat mitologii greckiej i roli jaką pełni ona w naszej kulturze.
• Zapoznanie dzieci z treścią mitów.
• Rozwijanie zainteresowań dzieci dotyczących historii Grecji, a w szczególności mitologii greckiej.
• Kształtowanie wyobraźni historycznej, plastycznej, umiejętności kojarzenia i łączenia faktów.
• Współdziałanie w zespole i rozwiązywanie problemów w sposób twórczy.
Projekt będzie realizowany w grupie sześciolatków od września 2017 roku do maja 2018 roku. Podczas zajęć dzieci zostaną zapoznane z najpopularniejszymi mitami greckimi na podstawie „ Mitologii dla dzieci” Grzegorza Kasdepke.


Regulamin wypożyczania i użytkowania podręczników szkolnych
Szkoły Podstawowej w Dobieszowicach

1. W roku szkolnym 2017/2018 wszyscy uczniowie klas I – VII otrzymają w szkole bezpłatnie podręczniki do obowiązkowych zajęć edukacyjnych: .
2. Komplet podręczników ( oprócz religii) zostanie przekazany uczniom, rodzicom/opiekunom uczniów w momencie dostarczenia przez wydawnictwo. .
3. Wypożyczane są na okres 10 miesięcy, termin ich zwrotu mija w przeddzień zakończenia roku szkolnego. W przypadku przeniesienia ucznia do innej szkoły podręcznik należy zwrócić przed opuszczeniem szkoły. .
4. Materiały ćwiczeniowe zostaną przekazane uczniom bez obowiązku ich zwrotu. 5. Bezpośrednio po otrzymaniu wypożyczonych podręczników szkolnych należy sprawdzić ich stan. W przypadku uszkodzeń należy ten fakt niezwłocznie zgłosić bibliotekarzowi. .
6. Udostępniane książki należy chronić przed zniszczeniem i zgubieniem. .
7. Zabrania się dokonywania jakichkolwiek wpisów i notatek w podręcznikach. .
8. Dodatkowe wyposażenie podręcznika (np. płyty, plansze itp.) jest integralną częścią podręcznika i również podlega zwrotowi w stanie niezniszczonym. .
9. W przypadku zniszczenia (pomazania, rozerwania itp.) lub zagubienia podręcznika rodzic/opiekun ucznia zobowiązany jest do odkupienia takiej samej książki. .
10. Wraz z upływem terminu zwrotu (koniec roku szkolnego) należy uporządkować podręcznik tj. powycierać wszystkie wpisy ołówka, podkleić, a następnie oddać do biblioteki szkolnej wraz z dodatkowym wyposażeniem. .
11. Rodzice/opiekunowie podpisują oświadczenie, które jest zobowiązaniem do stosowania niniejszego regulaminu.